Nazorg First responders/ Burger hulpverleners

Als je een reanimatie hebt meegemaakt besef je pas de volle impact op jezelf. Na de oproep gaat de adrenaline werken en doe je alles op de automatische piloot. Al is het vaak weer even denken: hoe moet het ook alweer. De eerste beademing gaat bijvoorbeeld vaak mis, maar de 2e poging lukt dan weer. Je bent bij een reanimatie geweest die bij de persoon maar ook zijn familie een grote impact heeft gehad. Jij als hulpverlener stond er middenin. Je hebt de persoon geholpen door reanimatie, beademing of de AED bediend, of vaak alle drie. Als je weer thuis bent komen vaak de vragen: heb ik het wel goed gedaan, had ik meer moeten doen, hoor ik hoe het afloopt, etc etc.

Uit eigen ervaring weten wij dat dit een behoorlijke impact op jouzelf kan hebben! Vaak komen de beelden terug, soms pas na enkele dagen.

Weet dat er ondersteuning is!

Na een reanimatie krijg je via hartslagnu een vraag of je contact wilt, zeg altijd JA. Mocht het later niet nodig blijken dan kan je altijd afsluiten.

Mocht je nee hebben gezegd dan kan je later alsnog contact zoeken. In de Hartslagnu.nl app zie je onderaan de optie mijnhartslagsamen.nl. Dit is professionele ondersteuning.

Mocht je er gewoon over willen praten om je verhaal kwijt te kunnen, dan mag je ook ons altijd bellen! via 0620583741.

lees ook ervaringen van mede hulpverleners: https://hartslagnu.nl/verhalen